Koper in voeding

Het effect van koper op het menselijk lichaam

Alles in het leven draait om balans. Maar wist je dat een goede balans tussen mineralen van belang is een voor optimale gezondheid? Sommige mineralen werken met elkaar samen maar er zijn ook mineralen die elkaar juist tegenwerken. Daarom is het heel erg belangrijk te weten wat je lichaam nodig heeft of juist niet. Dit geldt ook voor koper.


Wat is koper
Koper is een belangrijk sporenelement dat nodig is voor zowel fysieke als mentale gezondheid. Dr. Paul Eck noemt koper ook wel de “emotionele mineraal”. Dit vanwege zijn grote invloed op het centrale zenuwstelsel. Het menselijk lichaam is ontworpen om een constante aanvoer van beschikbaar koper te behouden en te veel aan koper af te voeren wanneer dit nodig is. Maar, zoals geldt voor alle belangrijke elementen en voedingstoffen, kan te veel opname van koper leiden tot een te hoog koperniveau. Dit kan weer nadelig effect op het lichaam hebben.

Kopervergiftiging
Koper is een essentieel mineraal, dat nodig is in kleine hoeveelheden. Bij hogere concentraties is het uiterst giftig. Kopervergiftiging ontstaat wanneer er te veel wordt opgeslagen in de zachte weefsels van het lichaam. Kopervergiftiging is zo gewoon geworden vandaag de dag dat het een groot aantal mensen (vrouwen en tienermeisjes in het bijzonder) heeft beïnvloed zowel fysiek als mentaal.

De belangrijke rol van koper in het lichaam:

  • Koper behoudt calcium in de botten en repareert bindweefsel zoals pezen, huid, haar, nagels, slagaders en andere weefsels.
  • Koper is nodig voor de energieproductie in de cellen.
  • Koper is nodig in de laatste stappen van de citroenzuurcyclus. Hier wordt de meeste van onze cellulaire energie geproduceerd.
  • Koper helpt bij het reguleren van het immuunsysteem. Hierbij is een balans met zink belangrijk. Wanneer er een disbalans is ben je meer vatbaar voor infecties, in het bijzonder gist- en schimmelinfecties.
  • Koper stimuleert de productie van de neurotransmitters adrenaline, noradrenaline en dopamine.
  • Koper is nauw betrokken bij oestrogeen-productie, wat belangrijk is voor de vruchtbaarheid van de vrouw en tijdens een zwangerschap.

Te veel koper in je lichaam kan leiden tot verschillende symptomen:

Huidproblemen zoals acne, pigmentatie, melasma (pigmentstoornis), huiduitslag, droge huid, eczeem, rosacea etc.
Allergieën
Bloedarmoede
Haaruitval
Koude handen en/of voeten
Hoofdpijn
Slapeloosheid
Vermoeidheid
Uitputting
PMS (Premenstrueel syndroom)
Slechte tanden
Infecties (zoals candida)
Slechte concentratie
Veel behoefte aan chocolade
Veel behoefte aan koolhydraten en afkeer voor eiwitten
Trage schildklier
Psychische klachten, zoals depressie, irritatie, angstig, paniekaanvallen, moeilijk kunnen ontspannen, concentratieproblemen.

Bronnen van koper:
Koperen waterleidingen
Kopersulfaat toegevoegd aan drinkwater
Anticonceptiepil en koperhoudende spiraaltjes
Bepaalde supplementen (zoals bijvoorbeeld prenatale vitamines)
Koper kookgerei en koperen waterkoker
Koper wordt via de placenta doorgegeven van moeder op kind
Sigarettenrook
Bepaalde medicijnen (lees hiervoor de bijsluiter, maar stop nooit met medicijnen zonder overleg met je arts!).
Xeno-oestrogenen, hormoonverstoorders (algemeen voorkomend in pesticiden, plastic, groeihormonen, petrochemische stoffen en cosmetische producten)
Zwembaden

Maar er zijn ook andere bronnen die van invloed kunnen zijn op je koperniveau;
Stress
Koper en zink worden ook wel de tweeling genoemd omdat ze zeer nauw samenwerken en elkaar in evenwicht houden. Als je lichaam stress ervaart verliest je lichaam grote hoeveelheden zink en magnesium. Met een laag zinkniveau heeft een verhoogd koperniveau een hoger giftig effect zowel mentaal en fysiek. Er is meer kans op geheugen- en concentratieproblemen; wat ook vaak gepaard gaat met minder emotionele controle. Fysiek kunnen ontstekingen verergeren.

Zinktekort
Als een teveel aan koper in je lichaam niet goed benut kan worden wordt noemen we dit biologisch onbeschikbaar. Zonder bijvoorbeeld genoeg bindende eiwitten kan ongebonden koper vrij circuleren in het lichaam, waar het primair in de lever, de hersenen en de vrouwelijke geslachtsorganen kan opstapelen.

Oestrogeen balans
Koper moet in balans zijn met oestrogeen. Oestrogeen is een van de twee vrouwelijke geslachtshormonen (Progesteron is de andere). Oestrogeen is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de vrouwelijke lichamelijke kenmerken en de regulatie van de menstruele cyclus. Oestrogeen en koper hebben invloed op elkaar. Als de één verhoogd is, zal de ander ook stijgen.

Mineralen en vitamine tekort
Een tekort aan bepaalde vitaminen (vitamine C, B complex ) en mineralen (ijzer, seleen, chroom, mangaan en molybdeen) kunnen leiden tot een verhoogd koperniveau.

Meer water vasthouden komt ook veel voor. Er kunnen ook verhoogde bloedsuikerspiegel problemen zijn. Vegetariërs zijn veel gevoeliger voor kopervergiftiging omdat een vegetarisch dieet veelal rijk is aan koper en te weinig zink bevat van nature.

Wat kun je doen?
Er is een zeer nauwe relatie tussen mineralen. Vaak is een mineraal te laag om een ander mineraal op niveau te houden. Een mineraalniveau kan ook te laag of te hoog zijn door andere factoren zoals stress, slechte leefstijl gewoonten of hoge concentraties van bepaalde toxische metalen. Herstel en behoud van dit delicate evenwicht tussen mineralen op basis van een goed dieet en suppletie is zeer belangrijk om deze factoren aan te pakken. Hieronder 9 tips:

1. Synergetische voedingsstoffen: (voedingsstoffen die samenwerken met koper)
Je lichaam heeft bepaalde synergetische voedingsstoffen nodig voor de regulering van het koperniveau. Hieronder vind je enkele voorbeelden van goede bronnen van elke voedingsstof:

Mangaan knoflook, bieten, spinazie, boerenkool, kurkuma, waterkers, kikkererwten, lijnzaad, pompoenpitten
Molybdeen linzen, selderij, groene bonen, eieren, zonnebloempitten
Selenium sardines, paranoten, lever, kip, rundvlees
Sulfur broccoli, bloemkool, kool, spruiten, knoflook, ui, prei, peulvruchten, bieslook, eieren, kip en rundvlees
Zink gevogelte, lam, rund, spinazie, linzen, quinoa, eieren (gras gevoerd en vrije uitloop), spinazie, erwten, zuivelproducten zoals yoghurt, melk, kefir en kaas
Vitamine B eieren, rundvlees, zalm, kip, kalkoen, linzen, peterselie, broccoli, bieten, linzen, asperges
Vitamine C groene bladgroenten, spruitjes, bloemkool, groene bonen, wortelen
Vitamine E olijfolie, donkere bladgroenten, amandelen, hazelnoten, olijven, peterselie

2. Dieet do’s:
Een verhoogd koperniveau gaat vaak samen met een te laag zinkniveau. Eet meer voedingsmiddelen die rijk zijn aan zink, zie voorbeelden in bovenstaande tabel.

3. Dieet dont’s:
Minimaliseer de inname van voedingsmiddelen die een hoog kopergehalte hebben zoals chocolade, koffie, granen (tarwe), kreeft, garnalen, oesters, paddenstoelen, sojabonen en zaden.

4. Ondersteun je ontgiftingsorganen:
Door je ontgiftingsorganen (nieren, lever, dikke darm en huid) te ondersteunen kun je een te hoog koperniveau aanzienlijk verlagen. Denk hierbij aan therapeutische massage, ademhalingoefeningen en het drinken van water.

5. Meditatie:
Meditatie helpt erg goed om te ontspannen en om energie in het lichaam te brengen. Ook vermindert het stress. Dit is allemaal hard nodig om je koperniveau naar beneden te brengen.

6. Wandelen:
Wandelen heeft een kalmerend effect op de zenuwen en bevordert de activiteit van het parasympathische zenuwstelsel.

7. Zorg voor voldoende rust!:
Dit is cruciaal voor je lichaam. Je lichaam heeft rust nodig om giftige metalen af te voeren.

8. Water:
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: drink voldoende water! Dit helpt bij de afvoer van giftige metalen.

9. Voor vrouwen die zwanger willen worden:
Voor vrouwen die zwanger willen worden kan het nuttig zijn om te weten of je een te hoog koperniveau hebt. Zink, vitamine C en vitamine B6 kunnen zeer effectief zijn om het risico op postpartum depressie te verminderen.

 

Wil je meer weten over dit artikel, koper of wat je er aan kan doen? Kom dan even langs de balie of neem contact met ons op via info@fitpro-institute.nl

 

 

Referenties:
Eck, Paul. Interview with Editors of Healthview Newsletter, 1981. Reprints available through Analytical Research Laboratories, Phoenix, (602) 995-1580
Locke, Steven & Douglas Colligan. The Healer Within: The New Medicine of Mind and Body. New York, E.P. Dutton, 1986..
Malter, R. F. “Biofeedback and nutrition.” Unpublished paper, Malter Institute for Natural Development, Inc., Schaumburg, IL, March, 1984a.
Mason, Karl E. “A conspectus of research on copper metabolism and requirements of man.” Journal of Nutrition, November, 1979.
Mehta, S. W. & Eikum, R. “Effect of estrogen on serum and tissue levels of copper and zinc.” Advances in Experimental Medicine & Biology. 258: 155-62, 1989.
Page, Melvin. Degeneration and Regeneration. St. Petersburg Beach, FL, 1949.
Pfeiffer, Carl. Mental and Elemental Nutrients: A Physicians Guide to Nutrition and Health Care. New Canaan: Keats, 1975.
Pihl R. & Parkes, M. “Hair element content in learning disabled children.” Science, 1977, 198, 204-206.
Rimland, B. & Larson, G. “Hair mineral analysis and behavior: an analysis of 51studies.” Journal of Learning Disabilities, May, 1983, 16, 279-285.
Seelig, Mildred S. “Cardiovascular consequences of magnesium deficiency and loss: pathogenesis, prevalence and manifestations.
Watts, D. L. “The nutritional relationships of copper.” Journal of Orthomolecular Medicine. 4, 2, 1989.

Gepubliceerd in Health.