Het mineraal calcium

Wist je dat Calcium één van de meest waardevolle mineralen is die je lichaam (nodig) heeft.
99 % is te vinden in je botten en je gebit en daarom is calcium zo belangrijk voor het onderhoud van je botten en gebit.

Calcium helpt tegen botontkalking op latere leeftijd en is belangrijk voor een goede werking van de zenuwen en spieren. Ook is het belangrijk voor het transport van andere mineralen in de lichaamscellen zoals natrium, kalium en magnesium. Vitamine D stimuleert de opname van calcium in het lichaam. Voor vegetariërs is calcium van groot belang.

Waar is calcium goed voor?
• Het zorgt voor sterke botten en tanden.
• Het samentrekken van spieren, het reguleren van de hartslag, het doorgeven van de zenuwprikkels.
• Bloedstolling.
• Transport van andere mineralen.

Wat is handig om te weten?
Calcium uit groenten, noten en zaden wordt minder goed door het lichaam opgenomen dan calcium uit zuivelproducten.
Lood, cadmium en overmatig fluoride kan de werking van calcium verstoren. Zo kan lood zich bijvoorbeeld ophopen in je lichaam wat een oorzaak kan zijn van broze botten en osteoporose.

De belangrijkste bronnen van calcium zijn rauwe, niet gepasteuriseerde en biologische zuivelproducten, maar ook wortelen, wortelsap, noten en zaden.
Het lichaam van mensen die vegetarisch of veganistisch zijn kan nog meer moeite hebben met het opnemen van calcium. Groenten zoals wortels en wortelsap zijn een hele goede bron van calcium. Maar ondanks dat is het meestal nodig om supplementen te nemen.

Hoe kun je je calcium niveau verbeteren?
Stress kan de hoogte van je calcium niveau beïnvloeden. Het is belangrijk om een manier te vinden om je stressniveau zo laag mogelijk te houden. Meditatie, ademhalingsoefeningen en regelmatig een bezoek aan de sauna zijn een goede manieren om tot rust te komen.
Een te hoog calcium niveau is vaak het gevolg van bio-unavailable calcium in je lichaam. Dit betekent dat het aanwezig is in je lichaam maar niet op de juiste manier gebruikt wordt. Wanneer het lichaam niet in staat is om calcium effectief te gebruiken, zal het opgeslagen worden in de lichaamsweefsels in een vorm die giftig kan zijn. Hierdoor kan tegelijkertijd een calcium tekort ontstaan en een te hoog niveau aan calcium.

Vandaag de dag is het helaas niet meer zo dat je alleen met voeding de juiste en voldoende mineralen en voedingsstoffen binnenkrijgt. Daarom is het belangrijk om aanvullende supplementen te nemen die jouw lichaam nodig heeft.

Vitamine D is belangrijk om calcium te absorberen. Zorg dat je voldoende vitamine D krijgt van de zon. Zorg uiteraard voor goede bescherming. Of nog beter, combineer ontspanning en zon. Neem een pauze van 30 minuten, ga lekker in de zon zitten met een boek of ga een blokje om.

Tot slot een overzicht waar je calcium in je voeding kunt vinden:
• Zuivelproducten, zoals rauwe, ongepasteuriseerde melk, yoghurt, kefir en kaas (of geitenzuivel of zuivel van gras gevoerde koeien).
• Groenten, zoals boerenkool, broccoli, peulvruchten, wortelen. Donkergroene bladgroenten zijn een hele goede bron van calcium. Voor de beste vertering kun deze het beste koken of in een smoothie verwerken.
• Verse wortelsap (250 ml per dag; meer is niet aan te bevelen in verband met het suikergehalte).
• Eigeel.
• Noten/Zaden, zoals amandelen, sesamzaad, mosterdzaad.
• Sardines zijn een hele goede bron van calcium en vitamine D. We adviseren om zo min mogelijk grote vissen te eten en voornamelijk sardines. Omdat sardines zo klein zijn bevatten ze bijna geen kwik of andere gifstoffen. Probeer, omdat het zo’n goede voedingsbron is – 3 tot 4 x per week sardines te eten.

NB: Probeer zoveel mogelijk biologisch producten en producten van hoge kwaliteit te gebruiken.

Als je nog vragen hebt over calcium, vitamine D of je dieet – kom gerust langs en wij beantwoorden graag je vragen.

Gepubliceerd in Health.