Yoga in Laren

Wat zijn nu écht de effecten van yoga?

Geen woorden maar daden. Ondanks mijn cynische houding tegenover yoga, ben ik vol goede moed aan dit avontuur begonnen. Ik wilde zelf ervaren wat yoga allemaal doet met lichaam en geest en of het nu werkelijk bijdraagt aan betere sportprestaties. Vol overgave heb ik 10 weken lang bij FITPRO Institute yogalessen gevolgd. Ik ga mezelf nu absoluut geen “yogi” of yoga goeroe noemen, maar wil wel graag de effecten delen die yoga gehad heeft op mij.

Om even terug te gaan naar een stukje theorie; Er zijn een aantal verschillende vormen van yoga. De bekendste stromingen zijn:

  • Yin yoga: minutenlang in dezelfde pose blijven staan.
    Hier gaat het niet alleen om het stretchen maar ook om het stimuleren van stugge  bindweefsels rondom gewrichten. Dit is niet alleen gunstig voor sporters, maar ook  wanneer je bijv. een beroep hebt waarbij je veelvuldig zit, heb je hier baat bij.
  • Hatha Yoga: toegankelijke, open vorm met weinig restricties.
    Hierbij wordt gelet op lichaamshouding en het beheersen van je ademhaling.
  • Ashtanga Yoga: een krachtige, dynamische vorm van yoga.
    Bestaat uit veel vloeiende bewegingen en is geschikt voor een sterk, energiek lichaam.  Ook wel Power yoga genoemd.
  • Bikram Yoga: Hier wordt tegenwoordig veel over gesproken- het zogenaamde ‘hot yoga’, oftewel Bikram yoga.
    Hierbij beoefen je yoga in een ruimte met een temperatuur van minimaal 40 graden  Celcius. Door de hoge temperatuur wordt de bloedsomloop gestimuleerd, wat je  sneller soepeler zou maken. Hierdoor kunnen blessures voorkomen, of juist verholpen  worden.

Bij FITPRO wordt naast ‘Critical Alignment’ en ‘Dynamic Flow’ – Kundalini yoga aangeboden. Yoga docente Jacqueline Evers vertelt vol passie over deze vorm van yoga: “Het is de oudste stroming van yoga. Wat deze vorm zo bijzonder maakt, is dat het eigenlijk alle elementen van yoga meeneemt daar waar andere stromingen zich vaak richten op één onderdeel. Het wordt ook wel de yoga van het bewustzijn genoemd; je bewustzijn laten ervaren door de levensstroom in beweging te brengen.”

Alle poses en oefeningen hebben een functie en doen iets met je lichaam, dat is heel bijzonder. Er zijn bijvoorbeeld oefeningen met een reinigende, tot zelfs ontgiftende werking. Andere oefeningen zorgen weer voor een betere werking van het kliersysteem, of andere organen. Verder is ademhaling een belangrijk aandachtsgebied bij Kundalini yoga. Verschillende studies tonen aan dat ademhaling ‘an sich’ een enorme impact heeft op je lichaam; het heeft effect op je zenuwstelsel, lymfeklieren, spijsvertering en zelfs hormoonhuishouding.

De eerste paar lessen waren zeker wennen voor mij. Ik was tenslotte één van de sceptici die yoga maar een beetje zweverig vond. Direct de eerste les al aan de slag met mantra’s was dus even slikken, maar net als ademhaling, is dit een belangrijk onderdeel binnen deze yoga vorm. Maar ik had nu eenmaal beloofd het een kans te geven, me ervoor open te stellen en het allemaal maar over me heen laten komen. Zo gezegd, zo gedaan.

Gedurende de sessies ben ik meer en meer verschillen gaan merken. Achteraf denk ik dat ik me vanaf les 4 à 5 bewust ben geworden van een aantal effecten:

  • Wat ik zelf ervaren heb, is dat ik vol energie zo’n les verlaat. Je moet je voorstellen, deze les is op donderdagavond. Bijna een hele werkweek verder en je bent gesloopt. Dan is het bijzonder dat ik ná zo’n les denk: “laat ik nog een stukje gaan hardlopen”. Het geeft duidelijk op dat moment hernieuwde energie, zowel op fysiek- als mentaal vlak.
  • Daarnaast waren ook vrij snel de resultaten op sportief gebied zichtbaar.
    Naast 3 keer in de week voetbal (lees: 2 trainingen en voornamelijk op de reservebank zitten), doe ik af en toe aan hardlopen. Dat bankzitten is relevant om aan te geven dat iedere vorm van wedstrijdritme of conditie ontbreekt. Des te verbaasder was ik, dat ik tijdens het hardlopen zonder enige voorbereiding, een behoorlijk goede tijd neerzette. Hierbij kwam uiteraard de gedachte in me op: toevalstreffer, zal echt niets met yoga te maken hebben. Tot ik enkele weken later nog een keer besloot te gaan; Op enkele seconden na, maar liefst twee records verbroken! Is hier sprake van een causaal verband, wie zal het zeggen? Maar frappant is het zeker! Ik mantra nog even door

Jacqueline zegt het volgende over de combinatie van sport en yoga: “Yoga zorgt voor ontspanning van je spieren. Hardlopen is heel goed om je hoofd leeg te maken maar dat zorgt er wel voor dat adrenaline blijft pompen en daardoor ontstress je eigenlijk niet. Wanneer dit verandert in chronische stress gaat je hart meer pompen en dat is eigenlijk niet goed. Met meditatie en yoga maak je je ‘mind’ leeg en zorg je ervoor dat je lichaam ontspant. Daardoor kun je vervolgens weer een betere inspanning doen.”

Pas tegen het einde van dit traject ben ik gaan merken dat ik me tijdens de lessen beter kon ontspannen. Iedere les wordt getracht te komen tot een zogenaamde “diepe ontspanning”. Meestal na een set van intensieve oefeningen, of vlak voor een meditatie. Ik betrapte mezelf erop dat ik tijdens deze ontspanningsoefening daadwerkelijk in een lichte slaap terecht kom. Deskundigen zeggen het volgende hierover: als je rustig en echt ontspannen bent, kun je snel in slaap vallen. Yoga zorgt dus écht voor die ontspanning, dat je zelfs in zo’n korte tijd in slaap kan vallen.

Vooralsnog kan ik stellen dat ik een hoop positieve effecten merk, maar helaas zijn die van relatief korte duur. Dat die verschillen er zijn, kan ik absoluut niet meer ontkennen. Iets wat ik vooraf zeker niet gedacht had. Ik ben dan ook in positieve zin verrast en ervan overtuigd dat wanneer ik iedere dag yoga beoefen, de effecten vele malen groter zijn. Mijn yoga avontuur zet ik dus nog even voort. Ik wil graag een fysiek intensievere yoga vorm uitproberen om naast balans, ook meer fysieke kracht te bewerkstelligen. Wellicht kom ik dan ooit nog eens een keer van die reservebank af!

Ik hou jullie op de hoogte! Ik ommmmmm……..ommmmm…..nog even verder.

 

Zelf de voordelen van yoga ervaren? Dat kan! Lees meer informatie over onze verschillende yoga vormen en meld je aan voor een gratis proefles!  Ga naar de pagina.

Gepubliceerd in Health and tagged , , , .