Yoga bij FITPRO

Yoga, dé manier om je sportprestaties te verbeteren

Yoga is booming, overal in Nederland schieten yoga scholen als paddenstoelen uit de grond. Het lijkt alsof iedereen tegenwoordig aan het yogaën of mindfulnessen is. Ook in mijn eigen kringen lijkt iedereen al de “downward facing dog” te beheersen of is expert in het Yin en Yang ‘zijn’. Ik ben echter iemand die behoorlijk sceptisch tegen yoga aankijkt. Ik vind het maar zweverig en er gebeurt net iets te weinig. “Absoluut niets voor mij”, riep ik altijd. Riep. Je leest het goed.

Verstand komt met de jaren, zo blijkt. Steeds meer komt het besef dat yoga misschien best kan werken. Zelfs voor mij. De voordelen zijn immers bekend; het is rustgevend en stress-verminderd. Voor mij zijn het echter niet deze punten die doorslag hebben gegeven om yoga serieus te overwegen. Wat mij met name intrigeert, zijn de positieve effecten van yoga op je sportprestaties.

Hoewel yoga al eeuwenlang beoefend wordt en de effecten min of meer bekend zijn, worden er steeds meer wetenschappelijke studies gedaan naar yoga. Waar voorheen vooral af gegaan werd op ervaringen en verhalen, wordt nu op basis van feiten, tests en vergelijkingen steeds duidelijker wat yoga doet met het menselijk lichaam.

Uiteindelijk kan iedere sporter baat hebben bij het uitoefenen van yoga. Het zorgt voor balans. Niet alleen tussen de oren, maar ook fysiek. Het is simpel – tijdens het sporten span je spieren aan en tijdens yoga ontspan je deze spieren weer.

Zelf ben ik actief op het gebied van voetbal en hardlopen. Al snel kans dus op eenzijdige belasting waarbij rugpijn, stijfheid in de benen en spierpijn veel voorkomende klachten zijn. Waar je met voetbal en hardlopen vooral je beenspieren traint, richt yoga zich op de gehele ‘core’. De voordelen:

  • Ontwikkelde spieren worden alleen maar sterker door oefeningen en poses en de zwakke spiergroepen worden juist getraind. Dit zorgt voor een algehele balans in je spiergroepen;
  • Daarnaast wordt je bewegingsbereik vergroot. Je bewerkstelligt flexibiliteit in je heupgewricht, wat handig is in sporten waar je vele kilometers aflegt;
  • Het zorgt voor een efficiëntere looppas. Dit alles leidt uiteindelijk tot het voorkomen van sportblessures;
  • Naast de fysieke voordelen heeft yoga ook een werking op je geest, gemoedstoestand en weerstand in algemene zin. Het helpt met het ‘loslaten’ van de dagelijkse sleur en kan zorgen voor rust in je hoofd;
  • Maar, wat ik misschien zelf nog het meest opmerkelijk vind, is dat yoga blijkbaar ook een grote bijdrage levert aan een beter immuunsysteem. En dat door een ‘simpele’ ademhalingstechniek.

Het is bijna onvoorstelbaar wat ademhaling ‘an sich’ allemaal met je lichaam doet. Het heeft enorme impact op je zenuwstelsel, lymfeklieren, spijsvertering en zelfs hormoonhuishouding. En in dit laatste kunnen wij vrouwen ook wel wat hulp gebruiken. De impact van yoga is dus groter dan ik dacht!
En oh ja, dankzij betere ademhaling nemen stress en spierspanning af en kalmeert het zenuwstelsel. Daarnaast stimuleert het óók nog eens je uithoudingsvermogen. Allemaal voordelen die niet alleen van pas lijken te komen tijdens het sporten, maar ook in het dagelijks leven.

Hoewel al deze effecten onderbouwd zijn door Harvard studies en diverse wetenschappelijke onderzoeken, moet ik het eerst zelf zien en doen, om dit alles te ervaren en geloven. Om na te gaan wat yoga met mij doet, ga ik verschillende yoga vormen uitproberen.

Bij FITPRO bieden ze drie soorten yoga aan – Critical Alignment, Kundalini en Dynamic Flow. De eerste les is volgende week. Ik ben ieder geval erg positief gestemd en hoop dat ik alleen maar enthousiaster word, naarmate ik meer lessen volg en de juiste vorm van yoga heb gevonden! Hou de FITPRO blog dus in de gaten voor mijn eerste ervaringen.

Gepubliceerd in Health and tagged , .